Kijkje in de keuken van New Media 2Day ten tijde van Corona-crisis | week 2
Maandag 23/03
Na de eerste volledige week thuiswerken beginnen wij met frisse moed aan de tweede week. Op maandag beginnen we, zoals gebruikelijk in deze periode, eerst met de dagelijkse Stand-Up om vervolgens weer ieder onze eigen weg te gaan. Na de drukte van afgelopen week, verwachten wij dat er een tweede golf zou kunnen komen van bedrijven die tijdens het weekend hebben besloten om alsnog thuis te gaan werken. Het is inderdaad ook drukker dan gebruikelijk, maar gelukkig (!) niet zo druk als vorige week. Dat geeft ons iets meer lucht…
Dinsdag 24/03
Leuk nieuws voor onze klant Fresh Fitness: zij staan met een groot artikel in de Telegraaf. Ondanks de beperkingen die er nu vanwege het coronavirus zijn, hebben zij toch een manier gevonden waarop zij hun klanten fit kunnen houden!
Er wordt op dinsdag echter ook wat minder leuk nieuws naar buiten gebracht: Microsoft voelt zich genoodzaakt om verdere beperkingen in Office/Microsoft 365 in te stellen vanwege de zware belasting op hun systemen. Uit onderstaande afbeelding blijkt dat gebruikers in Nederland (bijna) de hele afgelopen week als ook begin deze week flink wat storingen binnen Teams ervaren hebben, welke uit de capaciteitsproblemen van Office 365 zijn voortgekomen. De beperkingen die Microsoft heeft aangekondigd hebben met name gevolgen voor de functionaliteiten van OneNote, Sharepoint en Stream. Alle tijdelijke aanpassingen kun je ook lezen in het artikel van collega Linda.
Al met al was het voor onszelf een wat drukkere dag met 57 telefoontjes en 50 nieuwe tickets, maar nog steeds erg goed behapbaar.
Woensdag 25/03
De woensdag werd het alweer een stuk rustiger: wij hebben die dag 43 telefoontjes en 54 nieuwe tickets ontvangen over de hele dag en in totaal 55 tickets kunnen oplossen. Redelijk stabiel dus.
Rond 16.00 uur werd het nog wel even spannend toen wij een melding van Organisatiebureau Caos binnenkregen dat hun internetverbinding het niet deed, en de server ook down was. Gijs heeft toen eerst uitgebreid remote (vanaf eigen locatie) getroubleshoot, maar het zat niet mee: er moest toch echt iemand naar locatie om het netwerk om te bouwen. Gijs heeft toen snel zijn spullen gepakt en is zelf naar Caos gegaan. Met goed resultaat: rond 18.45 uur werkte het internet weer en liet hij een tevreden klant achter!
Donderdag 26/03
Natuurlijk houden wij netjes minimaal 1,5 meter afstand op kantoor, maar het is wel erg rustig zo met z’n tweetjes. Gelukkig zijn wij niet voor een gat te vangen en maken wij het digitaal gezellig! Ondanks de rust op kantoor zijn wij druk in de weer met projecten: Niels is de hele week al druk bezig met het inrichten van Azure voor M-Wise en is vandaag op locatie geweest om een switch te vervangen bij Cineart. Ondertussen heeft Nobi een adviesplan geschreven voor Mercury en heeft hij donderdagochtend op locatie een desktop uitgeleverd bij Intexstore. Daarnaast zijn Jeroen en Guus-Jan elke dag intensief bezig met Ostrica en zet Rene zijn expertise in bij myBrand.
Vrijdag 27/03
Vandaag deelt Sebastian zijn ervaringen van de afgelopen week:
”Thuiswerken voelt inmiddels alsof ik nooit anders heb gedaan. Ik stap mijn bed uit en zet een grote kop koffie. Vervolgens start ik mijn laptop op en begroet ik mijn collega’s online via Teams. Terwijl ik de openstaande tickets bekijk luister ik naar mijn afspeellijst in Spotify om de dag goed te kunnen starten.
Stipt om 9:00 houden wij met het gehele team een virtuele ‘stand-up’ om kort en bondig de plannen voor de dag te bespreken. Waar vorige week veel spannends werd gemeld i.v.m. de veranderde werkomstandigheden, was dat deze week minder aan de orde. Niet alleen NM2D, maar ook het overgrote deel van onze klanten lijken inmiddels hun draai te hebben gevonden.
Thuis is alles net even iets anders dan normaal op kantoor. De microfoon van mijn headset kraakt een beetje en het doorschakelen van de telefoon naar collega’s is vanuit huis niet altijd even gemakkelijk. Wanneer ik dit aan de klant uitleg kan hier meestal wel om gelachen worden. Rond lunchtijd kan ik helaas niet samen met mijn collega’s een broodje halen bij de Jumbo, maar bak ik een eitje en eet deze op terwijl ik TV kijk, wat ook prima is.
Op een paar kleine details na verloopt de dag zoals gewoonlijk. Veel binnenkomende meldingen van klanten hebben betrekking tot het werken vanuit huis, en wij ondersteunen hen daar uiteraard graag bij. Met de clouddiensten die NM2D aanbiedt is dat tevens onze specialiteit.
Zo zijn wij bijvoorbeeld in samenwerking met Microsoft bezig met het opzetten van een Teams-omgeving voor huisartsen in heel Nederland, wat voor een veiligere werksituatie zorgt. Inmiddels hebben wij al ongeveer 50 artsen op weg geholpen en ik ben er dan ook trots op dat wij op deze manier ons steentje kunnen bijdragen.
Het is mooi om te zien hoe goed iedereen met de situatie omgaat en roeit met de riemen die hij of zij heeft. Het is de afgelopen weken gelukt om alles samen met dit geweldige team op te lossen, en ik zie de komende maand(en) dan ook lachend tegemoet.
Voor nu alvast een fijn weekend gewenst. Tot maandag!”
”Thuiswerken voelt inmiddels alsof ik nooit anders heb gedaan.”
Leuke feiten en weetjes
-
- We hebben deze maand al 958 tickets ontvangen, en we hebben nog 2 werkdagen te gaan
- Timo is woensdag bij HFM op locatie geweest
- Thomas en Lex hebben deze week allebei één onboarding naar IT Glue afgerond
- Dani is deze week druk bezig geweest met het instellen van MFA voor alle O365 admin accounts
- Fred en Dani hebben geleerd hoe zij producten kunnen receiven in Autotask
- De studenten van de Cloud IT Academy (Gijs en Sven) volgen hun lessen sinds kort via Teams